Pagină: Pilonii Montessori

Pilonii Montessori

  • Home
  • Pilonii Montessori

Adultul Montessori

În clasa Montessori adultul reprezinta legatura dintre copil si mediu. El este cel care ii va deschide drumul cunoasterii, il va indruma si il va forma pentru viata, prin intermediul activitatilor, materialelor , astfel incât copilul sa ajunga sa cunoasca singur lumea ce il inconjoara pornind de la concret si de la propriile trairi si experiente.

Adultul Montessori este un observator și un bun practician care reflectă la evenimentele comunității sale. Astfel cu ajutorul experienței reușește să conștientizeze când este nevoie să intervină si cand poate lăsa copilul să încerce, să repete, să exploreze, să experimenteze, chiar să eșueze, să greșească, să se frustreze pentru a-si putea indeplini scopul si progresul. Intervenția adultului nu trebuie sa ingrădească implinirea si bucuria copilului, intrucat exista sansa de a renunta si de a nu mai incerca.

Educatorul este un sprijin și pentru parintii copilului, iar acest lucru se vede in disponibilitatea de a avea discutii, de impartasi impresii de la clasa pentru a intelege mai bine copilul. Este foarte important ca aceasta relatie sa fie bazata pe incredere, respect, deschidere si colaborare. 

Mediul pregatit

Mediul pregătit este un spațiu bine calculat și gândit, adaptat și amenajat în funcție de nevoile fizice și psihice ale celor ce îl locuiesc.
Acesta reprezintă un spațiu deschis, aerisit, luminos, frumos, atragator, sigur, protectiv, pe măsura celor mici pentru a nu se simți inhibați sau îngrădiți.
Practic, un loc ce permite orientarea, explorarea și descoperirea.
În Montessori, mediul pregătit este văzut ca un iceberg. Adulții se ocupă de pregătirea materialelor potivite pentru copii, iar aceasta poate fi vazuta ca partea superioara a icebergul-ui, iar scopurile din spatele materialelor, dar si din spatele lucrului ține de observarea și înțelegerea atentă a întregului sistem Montessori, reprezentand partea scufundata in apa a iceberg-ului. Partea de sub apa este cu mult mai mare decat ceea ce se poate vedea la suprafata, practic sustine tot dar nu este vizibila. 

Grupele mixte – un concept Montessori

Copilul are nevoie de grup pentru a deveni cineva si pentru a apartine unei culturi (trebuie sa devina inainte de a fi parte integranta a unui grup). De exemplu: copiii mici au tendinta de a pastra lucrurile pentru ei, mai tarziu invata cum sa le imparta si cum sa interactioneze cu grupul. Practic, copilul se construieste întâi pe el insusi.
Un aspect extrem de important al metodei Montessori, care ajuta la dezvoltarea sociala, este existenta grupelor mixte, astfel se pot observa actiuni diferite, obiceiuri diferite, copiii mari pot deveni liderii celor mai mici, iar grupurile pot colabora. Putem reproduce la o scară mai mică comunitățile în care vor funcționa mai târziu în societate ca adulți.
In cadrul unui astfel de grup, repetitia e formatoare: copiii mari ii pot invata diverse pe cei mici, astfel ajung și sa aiba o intelegere mai buna a propriilor cunostinte. Iar cu cat sunt persoane mai diferite, cu atat se invata mai mult si se dezvolta partea sociala.
Într-o grădiniță Montessori avem 3 nivleuri de vârstă într-o singură clasă:
– Grupe de copii cu vârste cuprinse între 1,3 – 3 ani.
– Grupe de copii cu vârste cuprinse între 3 – 6+ ani. 

Libertate si disciplina

In intelegerea traditionala, colectiva, cel mai adesea termenul “disciplina” trimitea la ideea de supunere in fata unor autoritati, a unor ordine si reguli stricte.
Pentru Montessori , disciplina nu vine din planul extern, ci din interiorul copilului, o autodisciplina. Aceasta disciplina nu apare brusc, ci are nevoie de un process de maturizare.
Libertate si disciplina reprezinta fata si reversul aceleiasi monede.
Adultul Montessori ofera libertate, dar delimiteaza si limite clare, in vederea sprijinirii procesului de dezvoltare a auto-disciplinei copilului si a atingerii normalizarii.
Ofera libertate, dar asteapta si asumarea de rsponsabilitati in cadrul mediului .
Este vorba despre un mod de functionare , intr-o “mini-societate”.
Astfel, le transmitem copiilor ca avem increere in ei si in puterile acestora.
Potrivit Mariei Montessori, educatorul il lasa (pe copil) la discretia unei experiente personale “pline de erori si de eforturi obositoare , facute in vederea unui scop just, ascuns in instinct”. 

Formular de inscriere la Montessori Yes Place!

Te informam ca prin apasarea butonului SUBMIT esti de acord cu prelucrarea datelor personale furnizate in mod voluntar, iar noi vom folosi aceste date pentru a raspunde solicitarilor tale exprimate in acest formular.